کم خونی - خلوت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

            کم خونی ماکروسیتیک هیپوکروم: کرم­های قلابدار از طریق خاک وارد بدن می­شوند.

علت: عفونت انگلی با کرم­های قلابدار بوجود می‌آید، این آلودگی منجر به کمبود آهن و ویتامین9B یا همان اسید فولیک می‌شود.[1]

            علائم: خارش و تحریک پوست در جاهایی از بدن که با خاک و شن تماس پیدا می­کند معمولا اولین نشانه این عفونت و آلودگی است . وقتی کرم حشره به داخل پوست نفوذ کند این علایم بروز می کند.
ممکن است عفونت ساده و خفیف باشد و هیچ علایمی نداشته باشد اما عفونت شدید می­تواند موجب کم خونی، درد شکم، کم اشتهایی و کاهش وزن شود. عفونت شدید و مزمن جلوی رشد فکری و بلوغ را می گیرد.[2]
این همراه با علائم کم خونی همانند رنگ‌پریدگی، ضعف، و خستگى نشان? این کم خونی است.

            تشخیص: آزمایش خون و آزمایش مدفوع به دلیل آنکه کرم قلابدار ماده در رود? باریک روزانه بیست هزار تخم می­گذارد که با مدفوع دفع می­شود.

            پیشگیری: راه رفتن بر روی خاک با کفش، شستن میوه ها و سبزیجات، جلوگیری از تماس خاک با زخم، ممانعت از خوردن اتفاقی خاک.

            درمان: با مراجعه به پزشک و استفاده از ترکیبات مبندازول و لوامیزول درمان کرد. در عین حال با توجه به کم‌خونی ناشی از بیماری، بیمار باید غذا­هایی آهن­دار و اسید فولیک­دار مصرف کند.

            کم خونی اجسام هینز: کم خونی ایست که به بیماری درون گلبول­های قرمز مرتبط است. 

            علل: اجسام هاینز اجسامی هستند که به درون گلبول­های قرمز نفوذ می­کنند و آن را بیمار می­کنند. سپس بدن این گلبول­ها را به طهال می­برد و در آنجا توسط ماکروفاژ­ها نابود می گردند. اگر میزان از بین رفتن گلبول ها زیاد باشد، در صد گلبول های قرمز خونی کاهش یافته در نتیجه ما دچار کم خونی می­شویم.  

            علائم: علائم آن نیز به کم خونی های دیگر شباهت دارد.

            تشخیص: آزمایش خون و با رنگ آمیزی گلبول و دیدن اجسام هینز در درون گلبول.

             درمان: هیچ درمان خاصی برای این کم خونی وجود ندارد.[3]

            کم خونی فانکومی: (به انگلیسی: Fancono anemia) یک بیماری ژنتیکی است با شیوع 1 در هر 350،000 تولد با شیوع بیشتر در یهودیان اشکنازی و آفریقایی های واقع در جنوب آفریقا.

علل: آنمی فانکونی در نتیجه نقص در شاخه‌ای از پروتئین‌های مسئول در ترمیم DNA ایجاد می‌شود. در نتیجه در بسیاری از بیماران سرطان شایع­ترین آن اغلب لوکمی میلوژنوس حاد (به انگلیسی: acute myelogenous leukemia) و در 90 درصد موارد نارسایی مغز استخوان رخ می‌دهد.

علائم: شایع­ترین ناهنجاری، هیپرپیگمانتاسیون پوستی (تیرگی پوست) در تنه، گردن، نواحی کشاله ران و همچنین لکه های شیر قهوه‌ای به تنهایی یا همراه با موارد ذکر شده است. بیماران دچار کوتاهی قد هستند. فقدان انگشت یا انگشتان دو شاخه، بسیار شایع است. ناهنجاری‌های پا، در رفتگی مادرزادی لگن، در این بیماران دیده می‌شود.  

تشخیص: با یافته ای غیر طبیعی خون، ناهنجاری های فیزیکی در بدن حاصل می‌شود. اگر این علائم وجود داشته باشد، با آزمایش خون و آزمایش DNA مشخص می شود. البته باید توجه داشت که نارسایی مغز استخوان اغلب در دهه‌ی اول زندگی رخ می‌دهد.[4]

            درمان: داروهایی مثل فاکتورهای رشد می توانند شمارش خون را برای مدت زمان کوتاه بهبود بخشند. پیوند مغز استخوان می تواند مشکلات شمارش خون کم خونی فانکونی (Fanconi) را معالجه نماید. ( بهترین دهنده، برادر یا خواهری است که نوع بافت آنها با بیمار تطبیق یافته است).بیمارانی که پیوند موفقیت آمیز مغز استخوان داشته­اند بدلیل خطر بروز سرطانهای دیگر­، هنوز نیازمند چکاپ منظم هستند. هورمون درمانی برای افرادی تجویز می شود که دهنده مغز استخوان ندارند. بیشتر بیماران به هورمون درمانی پاسخ می­دهند. اما زمانی که دارو­ها متوقف می شوند هر فردی دارای اختلال به سرعت بدتر می شود. در اکثر موارد، این داروها سرانجام کار را متوقف می­سازند.[5]



[1]. ویکی پدیا د انشنام? آزاد، کرم قلاب دار

[2]. خبرنامه، مجل? الکترونیکی، عفونت کرم قلابدار

[4]. ویکی پدیا، دانشنام? آزاد، آنمی فانکونی

[5]. سایت پزشکان بدون مرز، مروری بر کم خونی فانکونی

فرزانه سادات امینی



تاریخ : سه شنبه 96/3/9 | 3:2 عصر | نویسنده : فرزانه سادات امینی | نظر

  • paper | قدس | قیمت ارز بازار آزاد