کم خونی - خلوت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تالاسمی: تالاسمی کم خونی نیست بلکه موجب کم خونی می­شود. از بیماری‌های ژنتیکی است که در اثر آن هموگلوبین ساختار طبیعی خود را از دست می‌دهد وبنابراین پدید? تولید هموگلوبین غیر مؤثر در بدن ایجاد می‌شود در نتیجه هموگلو بین معیوب قادر به اکسیژن رسانی مطلوب به اعضا بدن نیست. پس در واقع کمبود کلی هموگلوبین وجود ندارد، بلکه هموگلوبین غیرطبیعی افزایش یافته است.

            درمان: انتقال خون: شایعترین درمان برای تمامی‌اشکال تالاسمی تزریق سلول‌های قرمز خونی است. این تزریق خون برای فراهم آوردن مقادیری از سلول‌های قرمز خونی سالم و هموگلوبین طبیعی که قادر به انتقال اکسیژن باشد، ضروری است.[1]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

واژگان

 

آسپیراسیون: مکنده

آنتی بادی: نقش آن محافظت، ضد عفونی کردن و میکروب کشی است که برای مثال در اشک و بزاق دهان وجود دارد.

اسید فولیک: اسید فولیک که به نام‌های فولات یا ویتامین 9B نیز خوانده می‌شود برای بسیاری از اعمال بدن از جمله سلامتی سیستم عصبی، خون و یاخته‌ها حیاتی و اساسی است. این ویتامین بدن را در مقابل بیماری‌های قلبی، نقصهای مادر زادی، پوکی استخوان و سرطان‌های مشخصی حفظ می‌کند.

اسید فولینیک: اسیدفولینیک یک متابولیت مهم اسیدفولیک است و در متابولیسم یاخته‌ای ممکن است شکل فعّال آن باشد. اسید فیتیک: اسید فیتیک جذب آهن، روی و کلسیم را مختل کرده و ممکن است سبب کمبود مواد معدنی شود.

برای تبدیل اسیدفولیک به اسیدفولینیک ویتامینCوB12ضروری است.

بای پس: بخش بای پس معده بخشی است که مواد معدنی و پروتئین­ها را جذب می­کند.

ریخت شناسی: در زیست به معنی مطالعه شکل و ریخت جانداران و اندام‌هایشان.

سلیاک: بیماری سلیاک‌ (به انگلیسی: Coeliac disease) یا اسپروی سلیاک یک اختلال خودایمنیروده باریک با زمینه ژنتیکی (ارثی) است. در این بیماری گوارشی پرزهای روده باریک آسیب دیده و در جذب مواد اختلال دارد.همولیز: از بین رفتن گلبول ها قرمز.

فروس سولفات: قرصی است برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن

فولات: فولات و اسید فولیک اشکال مختلف از ویتامین9B هستند

فیبر: فیبرهای غذایی در میوه‌جات، سبزی‌جات، بقولات و دانه‌های کامل یافت می‌شوند.

کلستیرامین: (به انگلیسی: CHOLESTYRAMINE) رده درمانی: کاهنده چربی خون. کاهش دهند? جذب ویتامین از گلوبین: گلوبین (انگلیسی: Globin) نام گروهی از پروتئینهای حلقوی هستند.عوارض آن است.

گرانولوما: گرانولوما (Granuloma)یک نشانه التهابی است که در بسیاری از بیماری‌ها به دنبال تحریک مزمن سیستم ایمنی یافت می‌شود و شامل تجمع سلول‌های ایمنی به‌ویژه ماکروفاژها است. گرانولوم‌ها می‌توانند در اندام‌های مختلف دیده شوند.

لوپوس: لوپوس منتشر یا لوپوس اریتماتوس سیستمیک (به انگلیسی:Systemic Lupus Erythematosus) در پزشکی با علامت اختصاری SLE گونه‌ای از انواع بیماریهای خود ایمنی است

هرزه خواری: هرزه‌خواری یا پیکا به خوردن مواد بدون ارزش غذایی همچون خاک، گچ، یخ و رنگ گفته می‌شود.

هِم: آهنی است که در مواد غذایی حیوانی وجود دارد.

هموگلوبین: هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول‌های قرمز خون وجود دارد و نقش آن حمل نقل اکسیژن و دی اکسیدکربن در خون است.

IgM: نوعی آنتی بادی* است.



[1]. ویکی پدیا دانشنام? آزاد، تالاسمی

فرزانه سادات امینی



تاریخ : سه شنبه 96/3/9 | 3:4 عصر | نویسنده : فرزانه سادات امینی | نظر

  • paper | قدس | قیمت ارز بازار آزاد